اولین پای چاپی 3 بعدی برای ارتقای آموزشها در جهت درمان و مدیریت پای دیابتی در استرالیا ساخته شد

 29مارس 2019 - گروهی از محققان به رهبری دکتر Banwell و دکترCausby از دانشگاه استرالیای جنوبی به عنوان بخشی از اولین ابتکار آموزشی در جهان، یک پای چاپی 3 بعدی را از یک ترکیب ژله ای به منظور تقلید زخم های پای دیابتی عفونی و غیرعفونی طراحی و تولید کردند.

پای چاپ شده با حفره هایی مشابه با زخم پای دیابتی(با درجات مختلفی از شدت زخم)، از پلی اورتان ترموپلاستیک(نوعی پلاستیک با خواصی مانند الاستیسیتی، شفافیت و مقاومت در برابر روغن، گریس و سایش) ساخته شد. کار چاپ هر پا یک هفته بطول می انجامد و هزینه ای کمتر از 4 دلار دارد. محققان UniSA تلاش کردند تا علاوه بر شباهت این حفره ها به زخم های واقعی و اثرات آن، هر ضایعه ای را که در پای دیابتی بوجود می آید از گانرن خشک تا خروج چرک شبیه سازی کنند.

دکتر Banwell می گوید: مدل های 3 بعدی پا در آموزش دانشجویان دوره ی 4 ساله ی بیماریهای پا بمنظور آموزش نحوه درمان و مدیریت بیماری های پر خطر پا بکار گرفته خواهند شد. با توجه به افزایش مستمر تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در استرالیا، مدیریت و درمان موثر بیماری های شدید پا، یک مهارت ضروری برای افرادیست که در رشته ی تخصصی بیماری های پا تحصیل می کنند. مراقبت از پا برای افراد مبتلا به دیابت فوق العاده مهم است، زیرا حتی یک برش کوچک به طور بالقوه می تواند منجر به عواقب فاجعه باری، از جمله زخم های پا، زخم های اندام تحتانی یا قطع عضو شود.

بیماری پای دیابتی یکی از علل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است که میزان مرگ و میر ناشی از آن بیشتر از بسیاری از سرطانها است. مرکز پای دیابتی استرالیا برآورد کرده است که روزانه 300،000 نفر در معرض خطر ابتلا به بیماری پای دیابتی قرار دارند.

در استرالیا، دیابت علت بیش از 4400 قطع عضو و 10،000 بستری در بیمارستان به دلیل زخم های پا است که بسیاری از آنها به قطع پا یا بخشی از پا می انجامند.

دکتر Banwell می گوید: طی دو دهه ی گذشته، ما شاهد افزایش 30 درصدی در میزان قطع اندام های تحتانی بوده ایم. حدود 85 درصد از این موارد بدنبال ایجاد یک زخم در پا اتفاق می افتند در حالیکه امکان پیشگیری از آنها با مراقبت مناسب وجود دارد.

دکتر Banwellافزود: موثرترین راه برای مدیریت این شرایط، برداشتن پوست مرده(دبریدمان) یا آسیب دیده از محل ضایعه توسط یک متخصص است، تا پوست سالم زیر آن در معرض دید قرار گیرد و ترمیم تسریع شود. اما یادگیری مهارت های لازم برای تمیز کردن زخمها و دبریدمان زخم به دلیل خطرات چنین تمرینی بر این جمعیت پر خطر، امکان پذیر نیست و ممکن است شرایط زخم را بدتر کند.

مدل های 3 بعدی پا و شبیه سازی آسیب ها بر روی آن، این فرصت را در اختیار دانشجویان این رشته قرار می دهد تا مهارت های خود را تقویت کنند. این یک ابزار یادگیری واقع بینانه اما مطمئن برای دانش جویان بمنظور ارتقای مهارت های کار با اسکالپل، قبل از شروع تمرینات بالینی، بدون استرس یا اضطراب ناشی از درمان یک بیمار واقعی است.

برای آموزش بهتر، فیلم هایی از نحوه ی درمان و مدیریت زخم پا با مشارکت کلینیک تخصصی پای NADC در بیمارستان سلطنتی آدلاید در حال تهیه است.

دکتر Banwell می گوید: تکنولوژی های پیشرفته هر روز درب های جدیدی را بر روی ما می گشاید. ساخت مدل های پای 3 بعدی که آسیبها و زخم ها بر روی آن با شباهت بسیار زیادی به زخمهای واقعی ایجاد شده است، حاصل تلاقی ذهنهای خلاق و فن آوری های جدید است، و ما از نتیجه ی آن بسیار خوشنودیم. هنگامی که دانش جویان با این مدل های پا روبه رو شوند، می دانیم که آنها بطرز خوشایند یا شاید ناخوشایندی شگفت زده خواهند شد. در هر صورت، ما مطمئن هستیم که آنها اعتماد به نفس، تکنیک ها و مهارت هایی را به دست می آورند که به آنها در این رقابت، برتری می بخشد.

آموزش جدید با مدل های سه بعدی پا به طور رسمی از روز دوشنبه 1 آوریل آغاز می شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-world-3d-feet-treatment-diabetics.html